07 februari 2006

Onderhoudshistorie

In dit bericht wordt een overzicht van het onderhoud aan de Dormobile bijgehouden. Zie hieronder een chronologische volgorde:

28-10-2006, Sleuteldag Keverclub, Den Bosch.
Deze keer een nieuwe start: met een vers aangeschafte (en een maat groter!) overall gaat het sleutelen wat lekkerder. Die 'ouwe' was te klein en dat gaat op een gegeven moment toch knellen :-)

Omdat de rechter kachelpot vorige keer zo makkelijk & snel gemonteerd werd (ahum), ook maar de linker kachelpot vervangen. Dat ging probleemloos; ik had inmiddels een startersleutel (Gedore, maatje 13) aangeschaft en dat doet het truukje. Ook nog een kniesleutel (maatje 13) van m'n vader gekregen en toen was 't feest compleet.

Albert was 's middags nog een paar uurtjes langsgeweest om te helpen. Ook leuk.

30-09-2006, Sleuteldag Keverclub, Den Bosch.
Ondanks dat de bus netjes door de APK is gehaald, vond ik het nodig om de kachelpotten te vervangen. De rechter kachelpot (pijpje deels doorgeroest) had een slechte aansluiting op de uitlaat.
Kortom: rechter kachelpot als eerste vervangen. Dat lukte met moeite vanwege de slechte bereikbaarheid van de moeren. Eigenlijk had ik een startersleutel (ook wel halve maansleutel geheten) nodig, maar die was niet voorhanden. Gelukkig kon ik een klein en superplat ringsleuteltje lenen. Daar hebben we de klus meegeklaard.

Het sleutelen is soms niet al te verfijnd werk: aan de kachelpot zit plaatwerk dat bedoeld is voor de luchtgeleiding aan de onderkant van het motorblok. Het plaatwerk wat aanwezig was, was zelfgemaakt en - nog erger - vastgelast aan de kachelpot, i.p.v. met bouten vastgeschroeft. Dus wat doe je dan: de ijzerzaag erin gezet en weg met die handel! :-)

Volgende klus was de V-snaar voor de zekerheid vervangen; bleek geen onnodige actie, omdat de huidige V-snaar voor een ander type motorblok was bedoeld en daardoor van een te grote lengte was. Gelijk de dynamopoelie eraf gehaald en het loopvlak voor de V-snaar mooi roestvrij en glad geschuurd. Ook de andere poelie (ben de naam even kwijt) opgeschuurd.

Als laatste actie nog de olie ververst, waarna de dag er weer op zat.

31-08-2006, APK-keuring, Lunteren.
Tijd voor een APK-tje. De bus is gekeurd bij de garage waar http://www.KieftenKlok.nl ook hun bussen laten keuren. Afgezien van een pinnetje dat op een stuk draad moest worden gezet, viel er niets op te merken. De Dormie mag weer een jaartje mee.

24-07-2006, Classic VW Resto, Gorinchem.
Eindpijpje bij Sjef van Ginneken (http://www.ClassicVWresto.nl) omgewisseld en laten monteren. Alles in orde. Meteen Sjef even een testritje laten maken.

27-05-2006, Sleuteldag Keverclub, Den Bosch.
Tijd om de uitlaat te vervangen. Er zaten 2 gaten in. Met gungum kun je dit met kunst-en-vliegwerk dichtmaken, maar echt lekker is het niet.
Zoals altijd zat het enorm tegen; de uitlaat leek niet te passen. Uiteindelijk met inzet van 3 man de uitlaat erop gekregen. Alleen de eindpijp was niet geschikt voor een T1. Dus dan maar even zonder eindpijp naar huis; leuk brommend geluidje geeft dat... :-)
De 2 eindpijpjes. Links nieuw, rechts oud. Zoek de verschillen.

29-04-2006, Sleuteldag Keverclub, Den Bosch.
De bus is weer van stal gehaald; tijd voor een opfris-beurtje.
De voorremmen zijn gecontroleerd en het frictiemateriaal is opgeschuurd.
De voor- en achteras is van wat extra vet voorzien.

29-10-2005, Sleuteldag Keverclub, Den Bosch.
Mijn eerste klus aan de bus :-) . De benzinemeter werkte niet bij aanschaf van de bus. Met Bjorn afgesproken dat we dit gezamelijk zouden herstellen tijdens een sleuteldag van de Keverclub.
De vlotter in de benzinetank moest worden vervangen. Dat is normaal gesproken een klein klusje, ware het niet dat er een onhandig (cylindervormig) type vlotter in de tank zat. Om deze klus te klaren moest het motorblok en de tank uit de bus worden gehaald.
Verrassend om te zien dat het motorblok met slechts 4 bouten en moeren vast zit!
Na 25 liter benzine te hebben afgetapt (nam zeker een half uur in beslag) was de tank eindelijk leeg en kon de vlotter worden vervangen.

Uiteindelijk de volgende zaken gerealiseerd:
- Vlotter benzinetank vervangen.
- Benzinefilter vervangen (vervuild door troep uit de benzinetank).
- Olie bijgevuld.
- Kleppakkingen vervangen.
- Claxon weer werkend gemaakt (deze maakte slecht contact).

Impressie sleuteldag:
>

1 Comments:

At 2:28 p.m., Blogger VWspijlbus said...

Dat claxon probleempje heb ik ook gehad (en weer verholpen).
Dit is een standaard probleempje voor een spijlbus.

 

Een reactie posten

<< Home